Punkt odniesienia. Rzecz o motywacyjnych i poznawczych inklinacjach w ekonomii behawioralnej
Autor: Piotr Zielonka
Wydawca: CeDeWu
Człowiek, który cudem uniknął śmierci lub poważnych obrażeń, czuje się jak zwycięzca. Jest niczym ten, który wygrał milion złotych na loterii albo otrzymał drugie życie. Dlaczego? Przecież obiektywnie nic się w jego życiu nie zmieniło w stosunku do sytuacji sprzed tego zdarzenia.
Człowiek, który cudem uniknął śmierci lub poważnych obrażeń, czuje się jak zwycięzca. Jest niczym ten, który wygrał milion złotych na loterii albo otrzymał drugie życie. Dlaczego? Przecież obiektywnie nic się w jego życiu nie zmieniło w stosunku do sytuacji sprzed tego zdarzenia.
Wbrew powszechnej intuicji, to, czy jakaś okoliczność zostanie odebrana jako zysk czy strata, zależy od umiejscowienia punktu odniesienia.
Wpływ punktu odniesienia na poziom satysfakcji i na podejmowane decyzje jest najważniejszym spośród wielu efektów omawianych w tej pracy.
Każdy z przedstawionych efektów da się zastosować w praktyce. Odbywać się to może nie tylko na gruncie działań indywidualnych, lecz także w polityce społecznej lub ekonomicznej państwa oraz w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Dodatkowe informacje
Komentarze i rencenzje
Brak ocen, komentarzy i recenzji.
Chcesz dodać komentarz lub ocenę?
Aby dodawać komentarze i oceny, musisz być zalogowany.